ویزای کار IMP – International Mobility Program

 

International Mobility Program یا برنامه جابجایی بین المللی به کارفرمایان کانادایی این اجازه را می دهد تا نیروی کار موقت خارجی را بدون نیاز به مجوز LMIA استخدام کنند. براین اساس دولت کانادا، به کارجویان خارجی‌ای که ثابت کنند برای کانادا و کانادایی‌ها منفعت اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی دارند و یا تحت توافق‌ نامه‌های تجاری بین‌المللی با کشور کانادا باشند، ویزای کار صادر می‌کند. این برنامه چندین شاخه دارد که  گرفتن ویزای کار از طریق هرکدام شرایط و مدارک خاص خود را نیاز دارد ولی همه آن‌ها در یک موضوع مشترک هستند: عدم نیاز به مجوز LMIA.

نکته مثبت این برنامه امکان تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا تحت برنامه اکسپرس انتری و یا برنامه های استانی می باشد.

در اینجا برخی از برنامه های تحت IMP آمده است:

نام برنامه چه کسانی می توانند اپلای کنند
PGWP فارغ التحصیلان مقطع بالاتر از دیپلم که در موسسات آموزشی مورد تایید تحصیل کرده باشند (DLI)
IEC – International Experience Canada برای جوانان بین ۱۸ تا ۳۵ سال که می خواهند برای تجربه کار به کانادا بیایند و ملیت کشورهای مورد قرارداد با کانادا را دارند.
International Free Trade Agreements توافقنامه های بین کشورها و کانادا مانند CUSMA
ICT – Intra Company Transfer برای شرکتهای فعالی که قصد تاسیس شعبه در کانادا دارند
BOWP – Bridge Open Work Permit برای افرادی که منتظر بررسی و نتیجه فایل اقامت دائم خود در کانادا هستند و تمایل به کار کردن در این فاصله زمانی دارند
مواردی که دارای منافع اجتماعی یا فرهنگی در کانادا هستند برای کسانی که می توانند به طور قابل توجهی از طریق برنامه هایی مانند Mobilité Francophone به کانادا کمک کنند. این بستگی به موفقیت‌های گذشته متقاضیان، توصیه‌ها و تجربیات کسانی دارد که درآن زمینه متخصص  هستند.

ویزا کار IMP به دو صورت می باشد:

  • ورک پرمیت محدود (Close work permit)

با این نوع ویزا کار می بایست برای کارفرمایی که به شما پیشنهاد شغلی داده با تعداد ساعت مشخص، در مکان مشخص و با سمت و شرح وظایف تعریف  شده، کار کنید.

  • اپن ورک پرمیت (Open work permit)

با این نوع ویزا کار می بایست برای هر کارفرمایی در کانادا با هر سمت و هر تعداد ساعتی که تمایل دارید به صورت پاره وقت و یا تمام وقت کار کنید.

به عنوان مثال برنامه ویزا کار پس از تحصیل – PGWP از نوع “اپن ورک پرمیت” و ویزا کار ICT از نوع “کلوز ورک پرمیت”  می باشد.