برنامه اسپانسرشیپ در کانادا

 

به هم رساندن اعضای خانواده یکی از اهداف اصلی سیستم مهاجرتی کانادا به شمار می رود. برنامه اسپانسرشیپ اعضای خانواده به جمع شدن دوباره خانواده ها با تسهیل اقامت دائم آنها برای مهاجرت به کانادا کمک می کند.

 

این برنامه برای افراد مقیم و شهروندان کاناداست که تمایل به آوردن اعضا خانواده شان به کانادا دارند و باید ۱۸ سال به بالا باشند. برنامه اسپانسرشیپ در کانادا به چند دسته تقسیم می شود:

اسپانسرشیپ فرزند و فرزندخوانده

اسپانسرشیپ فرزندخوانده

پروسه فرزندخواندگی در استانهای مختلف کانادا مراحل و شرایط متفاوتی دارد. برای اسپانسر شدن فرزندخوانده از خارج از کانادا باید ابتدا مراحل فرزندخواندگی در کانادا را انجام دهید و سپس نسبت به ارسال پرونده مهاجرتی اقدام کنید. پس هنگامی که فرزندی را از کشور دیگری به فرزندی قبول می کنید، باید دو فرآیند را طی کنید: فرآیند فرزندخواندگی و فرآیند مهاجرت. فرایند فرزندخواندگی توسط سازمانهای مرتبط انجام میگیرد و جدا از پروسه مهاجرت می باشد.

فرآیند مهاجرت دارای دو بخش است:

  • درخواست اسپانسرشیپ و
  • درخواست اقامت دائم فرزند.

پس از ورود فرزند شما به کانادا با اقامت دائم، می توانید از طرف کودک برای شهروندی درخواست دهید. با این حال، فرایند فرزندخواندگی باید قبل از اعطای تابعیت به کودک نهایی شود.

معمولا پروسه فرزندخواندگی در کشور اصلی کودک انجام می شود. قوانین و رویه های فرزند خواندگی توسط خارجی ها در هر کشوری متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از کشورها اجازه فرزندخواندگی را در خارج از کشور اصلی کودک می دهند، در حالی که برخی دیگر تنها اجازه فرزندخواندگی را در داخل کشور می دهند.

بسته به قانون کشور محل تولد کودک، پروسه فرزند خواندگی شامل یکی از موارد زیر می شود:

  • در خارج از کانادا انجام شود؛ یا
  • در کانادا انجام شود.

در هر صورت باید این پروسه به طور قانونی چه در کشور مبدا و چه در کانادا انجام شود.

همچنین انجام معاینات پزشکی برای این کودکان پیش از اخذ اقامت دائم الزامی ست.

اسپانسرشیپ سایر اقوام و بستگان در صورت وجود شرایط

اسپانسرشیپ سایر اقوام و بستگان

اسپانسرشیپ برای بستگانی مانند برادر، خواهر، خاله/عمه، دایی/عمو  تحت شرایط خاصی قابل انجام است.

برای اسپانسر شدن برادر، خواهر، برادرزاده، خواهرزاده یا نوه که یتیم باشند باید تمام شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • رابطه خونی یا فرزندخواندگی
  • هم پدر و هم مادر او فوت کرده باشند و
  • زیر ۱۸ سال و مجرد باشند.

و چنانچه هیچ بستگانی نداشته باشید می توانید یکی از اقوام تان را اسپانسر کنید.

اسپانسرشیپ همسر قانونی/شریک زندگی به همراه فرزندان وابسته

اسپانسرشیپ همسر

برنامه اسپانسرشیپ همسر به افراد مقیم و یا شهروندان کانادا این اجازه را می دهد که همسر و  شریک عرفی خود را به کانادا بیاورند. منظور از همسر، ازدواج معتبر قانونی در کشور اصلی ست که مورد تایید اداره مهاجرت کانادا باشد. شریک عرفی به فردی گفته می شود که حداقل یک سال بدون وقفه با هم در رابطه ازدواجی (ازدواج سفید) در یک آدرس مشترک زندگی کرده باشند.

شایان ذکر است که فرزندان وابسته نیز می توانند همزمان در پرونده اسپانسرشیپ والدین قرار بگیرند و اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. فرزند وابسته به فرد زیر ۲۲ سال اطلاق می شود و برای فرزندان بالای ۲۲ که از نظر مالی به والدین خود وابسته اند و به دلیل مشکلات ذهنی یا روحی نتوانند مستقل شوند هم قابل اجراست.

 

انواع روابط به رسمیت شناخته شده در کانادا

 

ازدواج قانونی یا Legal Marriage 

به زوجی گفته می شود که ازدواج آنها به صورت رسمی بر اساس قوانین آن کشور انجام و ثبت شده باشد و سند ازدواج رسمی صادر شده است. حداقل سن برای ازدواج قانونی در کانادا ۱۶ سال است و چنانچه ازدواج در کشور دیگری انجام شده باید در آنجا هم قانونی باشد. اما اگر سن هر کدام از طرفین در زمان ازدواج کمتر از ۱۸ سال باشد باید تا رسیدن به ۱۸ سالگی برای ارسال فایل خود صبر کنند.

 

Common-law Partner

به زوجی گفته می شود که ازدواج قانونی خود را ثبت نکرده اند  اما حداقل یکسال با هم در یک مکان مشترک زندگی می کنند. برای اثبات واقعی بودن این ارتباط می بایست موارد زیر را در نظر گرفت:

  • حداقل یکسال زندگی در یک خانه با ارائه مدارکی چون سند ملک، اجاره خانه، قبوض مربوط به خانه و … که در آنها نام هر دو طرف قید شده باشد.
  • وجود رابطه متعهد و انحصاری با ارائه مدارکی چون روابط خانوادگی، سفرهای مشترک، دارایی های مشترک و …..

 

Conjugal Partner

این سخت ترین گزینه برای موفقیت در برنامه اسپانسرشیپ همسر در کانادا است. این گروه مناسب زوجینی است که در گروه های دیگر جای نمی گیرند، اما با این وجود رابطه متعهدانه و انحصاری “شبه ازدواج” دارند. معمولا شامل افرادی می شود که محدودیت ازدواج و زندگی مشترک در کشور خود را به دلایل قانونی یا مخالفت جامعه دارند مانند ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان در برخی کشورها، اما حداقل یک سال با هم در رابطه زناشویی بوده اند. این گروه می بایست رابطه ای شبیه به ازدواج داشته باشند.

 

شرایط فرد اسپانسر کننده

  • حداقل ۱۸ سال داشته باشد
  • اقامت دائم و یا شهروندی کانادا را داشته باشد
  • توانایی تامین هزینه های اولیه زندگی خود و فرد اسپانسر شونده را داشته باشد

 

در چه صورتی فرد مقیم و یا شهروند کانادا برای اسپانسر شدن واجد شرایط نیست:

  • داشتن سابقه جرم
  • افرادی که بدهی وام خاصی دارند مثل وام های اخذ شده از اداره مهاجرت برای پروسه پرونده
  • ورشکستگان
  • دریافت کنندگان کمک های اجتماعی بجز افرادی که ناتوانی جسمی دارند
  • اگر طی ۳ سال گذشته همسر دیگری را اسپانسر کرده و همچنان مسئول پرونده اسپانسرشیپ قبلی خود هستند
  • تا ۵ سال از اخذ اقامت دائم چنانچه خود از طریق اسپانسرشیپ همسر اقامت گرفته باشد
اسپانسرشیپ والدین و پدر/مادر بزرگ

اسپانسرشیپ والدین و پدر/مادر بزرگ

فرآیند پذیرش این برنامه مهاجرتی محبوب در سال‌های گذشته بارها اصلاح شده است. دلیل این تغییرات پی در پی، انتقادات و مشکلاتی بوده است که بر سیستم قبلی وارد بوده است. در سال های اولیه، درخواست‌ اسپانسرشیپ والدین به کانادا به شکل نوبتی مورد بررسی قرار می‌گرفتند، با این حال این سیستم از رده خارج شد. در سالهای اخیر از متقاضیان خواسته شده تا درخواست خود را بر اساس واجد شرایط بودن طی بازه زمانی مشخص شده برای اداره مهاجرت ارسال کنند. سپس با قرعه کشی تعداد مشخصی کاندیدا را انتخاب می کنند. متقاضیانی که موفق به دریافت دعوت نامه شده اند، می بایست طی مدت زمانی ۶۰ روزه مدارک و اطلاعات خود را به اداره مهاجرت ارسال کنند. جزئیات و نحوه اپلای برای این برنامه سالانه از سوی اداره مهاجرت اعلام می شود.

پس از بررسی اداره مهاجرت و در صورت قبولی پرونده، والدین یا پدربزرگ/مادربزرگ با ویزای پی آر وارد کانادا شده و اقامت دائم کانادا را اخذ خواهند کرد. ورود والدین به کانادا نه تنها مزیت اقتصادی برای این کشور خواهد داشت و به درآمد خانوار می افزایند بلکه می توانند در نگهداری از نوه های خود نیز کمک کننده باشند.

 

این برنامه مورد انتقاد بسیاری از کانادایی هاست چون از یک طرف معتقدند که این افراد مسن بوده و نه تنها کمکی به جامعه نمی کنند بلکه می توانند برای سیستم پزشکی کانادا هم سربار باشند. اما این واقعیت ندارد چون از یک طرف این افراد مورد آزمایشهای پزشکی قرار می گیرند و هم فرد دعوت کننده به مدت ۲۰ سال حامی مالی آنها خواهد بود.

 

با توجه به اینکه معمولا یک بار در هر سال شانس اقدام برای این برنامه را دارید، اگر موفق به دریافت دعوت نامه نشدید اصلا نگران نباشید. سوپر ویزا می تواند گزینه جایگزین مناسبی باشد.