جاب آفر کانادا

 

جاب آفر به معنای پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمایی در کانادا می باشد. با اخذ جاب آفر و دریافت ورک پرمیت می توانید از بدو ورود به کانادا مشغول به کار شوید و کسب درآمد کنید. با این نوع ویزا کار می بایست برای کارفرمایی که به شما پیشنهاد شغلی داده با تعداد ساعت مشخص، در مکان مشخص و با سمت و شرح وظایف تعریف  شده، کار کنید. به همین علت به این نوع ورک پرمیت Close work permit گفته می شود. توجه داشته باشید که کارفرمای کانادایی که جاب آفر را به شما می دهد می بایست تاییدیه مثبت LMIA آن شغل را از اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا بگیرد.

با داشتن جاب آفر و اخذ ورک پرمیت مسیر شما برای دریافت اقامت دائم کانادا تا حد زیادی هموار خواهد شد. قطعا اکثر افرادی که با ویزاهای موقت وارد کانادا می شوند دغدغه دریافت اقامت دائم را دارند.

 

روش های دریافت اقامت دائم از طریق جاب آفر

  • اکسپرس انتری (Express Entry)
  • برنامه های استانی (PNP)

در سیستم اکسپرس انتری از طریق برنامه های نیروی متخصص فدرال (FSW)، نیروی کار فنی ماهر (FST) و تجربه کار کانادایی (CEC) می توانید از جاب آفر امتیاز کسب کنید. اگر چه برای اقدام از طریق این برنامه ها الزامی به اخذ جاب آفر نیست، اما داشتن آن امتیاز قابل توجهی به امتیاز کلی متقاضی اضافه خواهد کرد.

برای اقدام از طریق برخی از برنامه های استانی نیاز به دریافت جاب آفر از کارفرمایی کانادایی در استان مورد نظر دارید. پس در صورتیکه جاب آفر آن استان را دارید و سایر شرایط لازم را برای اقدام از طریق برنامه استانی را دارید می توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا پرونده خود را ارسال نمایید.

 

جزییات مهم جاب آفر

جاب آفر حتما باید اطلاعات دقیق شغلی را داشته باشد و به همراه یک قرارداد کاری باشد.

در تمامی جاب آفر های واقعی اطلاعات دقیق شغلی شامل سمت شغلی، تعداد ساعت کاری، شرح وظایف، حقوق دریافتی، محل کار و موارد دیگر باید به صورت دقیق ذکر شود. نبود این اطلاعات زنگ خطری برای غیرواقعی بودن جاب آفر است.

تمامی مکاتبات و مدارک مربوطه را می بایست از ایمیل رسمی شرکتی دریافت کنید. اگر ایمیلی از GMAIL یا YAHOO دریافت کردید می بایست بیشتر دقت کنید و حتما از اصالت و اعتبار ایمیل اطمینان حاصل کنید. اگر شرکتی که به شما پیشنهاد شغلی داده، وب سایت دارد حتما اطلاعات تماس را مجدد چک کنید.

 

چگونه جاب آفر واقعی پیدا کنیم؟

وقتی شما یک جاب آفر واقعی میگیرید، قاعدتا از طرف شرکتی است که می شناسید چون یا برای آن اپلای کرده بودید و یا از طریق معرف شما را پیدا کرده اند. طبق تخمین لینکدین افراد حدود ۸۵% مشاغل را از طریق نتورک پیدا می کنند. پس اگر افرادی را در کانادا میشناسید میتوانید از آنها کمک بگیرید.

اگر در کانادا هستید می توانید از خدمات استخدامی شهر یا استان خود کمک بگیرید. اگر دانشجوی بین المللی هستید دانشگاه شما منابعی برای کمک در یافتن شغل دارد. پس بهتر است درخواست خود را مستقیما به وب سایت شرکت مورد نظر بفرستید یا از وبسایت job bank کانادا استفاده کنید.

نکته مهم در اپلای کردن تهیه و تنظیم کاور لتر یا نامه درخواست و رزومه به سبک کانادایی می باشد. درخواست خود را متناسب با شغل مورد نظر تنظیم کنید. شرح شغل را کامل بخوانید و توضیح اینکه چرا شما برای آن کار مناسب هستید و چگونه می توانید برای شرکت سودمند باشید، کمک قابل توجهی خواهد کرد. در نهایت درخواست خودتان را بفرستید. معمولا کارفرماها به دلایلی فراتر از آنچه در آگهی استخدام نوشته اند استخدام می کنند پس حتی اگر شک هم دارید باز اپلای کنید.

 

LMIA چیست؟

کارفرمایان کانادایی برای استخدام نیروی کار خارجی می بایست از وزارت کار کانادا تاییدیه بگیرند که به آن Labor Market Impact Assessment یا LMIA می گویند. کانادا هم مانند سایر کشورها از نیروی کار در بازار داخلی خود حمایت می کند پس کارفرما برای گرفتن جاب آفر باید از اداره کار و توسعه اجتماعی یا ESDC مجوز استخدام دریافت کند و نشان دهد که استخدام نیروی خارجی تاثیر منفی بر بازار کار داخل ندارد.

 

شرایط اخذ LMIA

  • داشتن کسب و کار قانونی
  • ارائه کالا و خدمات به مردم
  • قابلیت پرداخت حقوق به نیروی کار خارجی
  • نشان دادن علل نیاز به استخدام نیروی کار خارجی
  • عدم اخراج نیروی کار طی یکسال اخیر از زمان اقدام برای این مجوز

نکات مهم برای موفقیت در اخذ LMIA

  • انتخاب کد ناک مناسب برای نیروی مورد نیاز
  • انجام آگهی و مصاحبه کافی برای شغل مورد نظر
  • ارائه مدارک کامل از بیزینس و تکمیل فرم ها به شکل صحیح و کامل

هزینه اخذ LMIA برای کارفرما ۱۰۰۰$ کانادا است و مدت زمان پردازش و دریافت آن بسته به نوع درخواست بین ۲ تا ۷ هفته می باشد. پس از آن نیروی کار خارجی می تواند با ارائه جاب آفر، LMIA و قراردادش با کارفرما برای اخذ ورک پرمیت اقدام کند.

اعتبار این ورک پرمیت بر اساس نظر آفیسر است و می تواند بین چند ماه تا چند سال باشد. طبق این ورک پرمیت تبعه خارجی می بایست نزد همان کارفرما محدود به همان شغل و محل اعلام شده مشغول به کار باشد.